3. csomag – Oktatóvideók haladóknak
Harmadik rész
Amit tudsz, azaz Elmélet kontra Gyakorlat
Amióta ezt a sorozatot elindítottam sokszor megkaptam sok mindenkitől, hogy a vezetés gyakorlati tárgy és nem lehet elméletben megtanulni. Ez igaz, én sosem mondtam, hogy lehetséges KIZÁRÓLAG elméleti tanulással. Viszont megfelelő elmélet nélkül a gyakorlat se fog sokat érni, mert nem tudod hogyan gyakorolj be valamit JÓL (és hogyan csinálj más dolgokat is jól 😀 lásd Zoolander című film). Mindennek amit meg akarsz tanulni van elméleti és gyakorlati része, teljesen mindegy miről van szó, mindkettő szükséges ahhoz, hogy a dolog aztán a hasznodra legyen. Így aztán az általam készített tréninganyagok nem arra szolgálnak, hogy a gyakorlást helyettesítsék. Arra valók, hogy MEGÉRTSD mit miért és hogyan kell, aztán be KELL ülnöd a kocsiba, KIMENNI és GYAKOROLNI amit megértettél, így leszel egyre jobb és jobb, ezt nem győzöm hangsúlyozni.
Az elmélet a dolognak az a része ahol megérted az összefüggéseket, hogy mi miért van, ebből ez következik, abból az, ez ezért van, az azért. De az elmélet önmagában nem sokat ér, max vitatkozni lehet róla és igyekszem csak annyit rászánni amennyit feltétlenül muszáj, a lényeg akkor következik majd amikor már gyakorolsz, ott fog szárnyakat bontani a tudásod.
Az elmélet akkor ölt testet amikor elkezded használni, és ez is a tanulási folyamat része, nem pedig valami más attól teljesen különböző terület. Ezért nem vesznek fel a cégek az egyetemről kijött friss végzősöket, mert az iskolai oktatás nem ad gyakorlatot (mondjuk a megfelelő elméletet sem, de ez más lapra tartozik).
Van Amerikában, Los Angelesben olyan üzleti tanácsadókat képző cég, ahol a 4 éves tantermi képzés – ez mindenre kiterjed, ami csak ehhez tartozik; tudom, mert egy részét elvégeztem – után van 2 év gyakornokság, a tanulót kihelyezik egy céghez ahol egy képzett tanácsadó szárnyai alatt tényleges üzleti tanácsadó tevékenységet végez amíg ennek az egésznek már minden részét álmából felkeltve is tudja.
Az ebből a magániskolából kijött végzősöket azonnali nagyon, de nagyon kecsegtető állásajánlatok várják a legjobb cégektől, szóval ez egy kivétel, sajnos nem általános, pedig így kellene lennie mindenhol ahol tanítanak bármilyen készséget, szakmát.
A tudás vajon mi?
Amit tudsz, az az amit tudsz. Ezt senki nem tudja megmondani neked vagy elvenni tőled. Hányféleképpen és milyen különböző szinteken lehet tudni valamit? Hát az biztos, hogy a professzionális szintű tudás a kívánatos, ez azt jelenti hogy nem csak tudsz róla valamit, hanem becsukott szemmel bármilyen körülmények között is képes vagy megcsinálni. Azért térek ki erre, mert van itt egy általános hamis elképzelés, hogy a közlekedésben csak azt tudjuk amit a szemünkkel látunk.
Ha ez így lenne, egy kamionos se tudna betolatni szinte sehova.
Az imént említett elmélet-gyakorlat pont itt jön a képbe. Miután megértetted az elméletet a gyakorláskor addig edzed a szemed, a füled, a kezeid, a lábaid amíg azok valahogy elkezdenek tudni és már nem kell erőfeszítéssel odafigyelned rá, hogy mit és hogyan csinálsz. Láttál már profi focistát 30 méterről gólt lőni olyan sebességgel, hogy a kapus aki csak 2-3 méterre van a labda haladási vonalától nem tudja elérni? És a labda pontosan azok a síkon halad ahogyan a focista akarja. Szerinted mennyi gyakorlás áll emögött? Ezek a fickók már valahogy “érzik” azt a dolgot. Azok akik nem igazán értik ezt a jelenséget, azt szokták mondogatni, hogy valakinek van tehetsége valakinek meg egyszerűen nincs. Viszont nagyon sok minden amit tehetségnek tartanak valójában csak megértés és gyakorlás által elért készségszintű jártasság, az hogy valaki tudja és jól tudja csinálni.
Az autóvezetésben, közlekedésben is el lehet ezt érni, és ez már megközelíti egy autóversenyző szintjét vagy talán már az a szint.